Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.

Crisi i Legat de l’Escola Nova: Lluita i Declivi d’una Institució Pedagògica al Sud de França

per Eduardo Montagut

L’Escola Nova va ser fundada per Manuel Núñez de Arenas l’any 1910 com a centre educatiu i cultural amb dos objectius: difondre la història del socialisme i proporcionar formació bàsica i professional als treballadors, tenint en compte les mancances del sistema educatiu espanyol del moment, perquè, a més, tampoc els moviments de renovació pedagògica s’havien interessat especialment pels obrers, i davant l’aposta clara dels anarquistes per l’educació. En aquesta escola van impartir classes o van fomentar activitats culturals intel·lectuals molt rellevants com Jaime Vera, A. Ovejero, María de Maeztu, Cossío, Azaña, García Morente, Besteiro, Fernando de los Ríos, Rivas Cherif, etc.

Fins a l’any 1915, quan es va celebrar el X Congrés del PSOE, l’Escola havia lluitat per definir-se com un projecte cultural i educatiu propi del socialisme espanyol, però va ser criticada per alguns, acusant-la de ser un exemple de fabianisme anglès, un moviment polític i econòmic anglès, basat en els principis de la Societat Fabiana, fundada el 1884, i consistents en la defensa d’un socialisme reformista i progressiu. El fabianisme va tenir una influència molt important en el Partit Laborista i en el revisionisme de la socialdemocràcia continental amb el rebuig del mètode revolucionari, plantejant que el sufragi universal portaria, inevitablement, a la implantació del socialisme, després d’un procés educatiu i legislatiu. L’acusació tenia a veure amb la presència de professors i oradors no socialistes. També se li retreia a l’escola que era més informativa que realment formativa. Malgrat les turbulències, la institució no es va enfonsar i l’any 1918 comptava amb 104 afiliats.

Però la gran aportació d’aquest experiment pedagògic van ser les seves «Bases per a un programa d’instrucció pública», que es van presentar com a ponència en el Congrés del Partit l’any 1918, defensant en elles un projecte educatiu alternatiu socialista com a instrument de lliberació de l’individu, per a la socialització de la cultura, basat en la coeducació, laic, autònom, fonamentat en principis de renovació pedagògica i gratuït perquè es sostindria a través d’una política fiscal progressiva sobre el capital i la renda. Aquesta ponència té la seva importància perquè plantejava la postura socialista cap a l’educació, una cosa que no havia estat prioritària fins aleshores. Moltes d’aquestes idees serien recollides en el projecte educatiu renovador de la Segona República.

L’any 1921 va esclatar una forta crisi a l’Escola Nova perquè el seu creador, Núñez de Arenas, es va mostrar partidari de la III Internacional i va ingressar al Partit Comunista d’Espanya. El 1923, Núñez va haver d’exiliar-se per al cop de Primo de Rivera i l’Escola va decaure, no podent recuperar-se ni en els temps de la República.


Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete y recibe las últimas entradas en tu correo electrónico.

  • Related Posts

    Els socialistes enfront del terrorisme a la fi del segle XIX

    Els socialistes contra el terrorisme a finals del segle XIX Els mètodes terroristes, exercits per una part de l’anarquisme, sempre van ser enèrgicament condemnats pel Partit Socialista. El Socialista 1894…

    Read more

    Luca Giordano en un periódico socialista

    Eduardo Montagut En tiempos de la República el periódico El Socialista dedicó un considerable espacio a la divulgación cultural, la historia y el arte, con artículos de efemérides, crítica de espectáculos y…

    Read more

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    Los textos de Opinión

    El hijo de Greta Garbo

    El hijo de Greta Garbo
    «Miserables»

    La discapacidad orgánica

    La discapacidad orgánica

    En France, j’en ai vu de toutes les couleurs

    En France, j’en ai vu de toutes les couleurs

    Lenguaje agresivo

    Lenguaje agresivo

    Los símbolos católicos no representan al cristianismo, polémicas de años nuevos

    Los símbolos católicos no representan al cristianismo, polémicas de años nuevos

    Año Nuevo Gregoriano: ¿Por qué los musulmanes no celebran?

    Año Nuevo Gregoriano: ¿Por qué los musulmanes no celebran?

    El Transhumanismo o el post humanismo: una visión crítica, por Andrés Cascio

    El Transhumanismo o el post humanismo: una visión crítica, por Andrés Cascio

    Oro, incienso y mirra

    Oro, incienso y mirra

    «La corrupción impide el progreso de la nación» por Abdeslam Bouteyeb

    «La corrupción impide el progreso de la nación» por Abdeslam Bouteyeb

    Las acrobacias dialécticas y juguetonas de Plauto, por Antonio Chazarra

    Las acrobacias dialécticas y juguetonas de Plauto, por Antonio Chazarra

    El «gran hermano» del registro de viajeros

    El «gran hermano» del registro de viajeros

    Descubre más desde Isidora Cultural

    Suscríbete ahora para seguir leyendo y obtener acceso al archivo completo.

    Seguir leyendo

    Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.