Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.

Santiago Carrillo entrevista als líders del Sindicat d’Obreres de la Llar (1931), per Eduardo Montagut

Les treballadores de la llar es trobaven en una situació molt precària dins del món laboral femení. Carrillo considerava que en les cases més riques veien a les criades com una mena d’esclaves, sense obviar els abusos sexuals que patien amb freqüència.

En les nostres recerques sobre la creació del Sindicat d’Obreres de la Llar al Madrid previ a la proclamació de la Segona República ens vam trobar amb una entrevista realitzada per Santiago Carrillo a la Casa del Poble a principis de l’any 1930, que suposa un material molt interessant per aprofundir en els problemes laborals d’aquestes treballadores i en el procés que va portar a la seva sindicació.

Santiago Carrillo va entrevistar a Claudina García, una de les dones sindicalistes de la UGT més importants dels primers decennis del segle XX fins a la guerra civil, i a Guillermo López Ruiz que, entre altres coses va ser un dels líders de la Federació Nacional d’Indústria de la Vestimenta i el Tocat (López Ruiz era sastre de professió). Ambdós formaven part de la comissió encarregada d’organitzar el nou sindicat. En aquesta comissió també estaven Luz García, Florentina Martínez, Petra Morales, Isabel Cardoso, Mesa i Ronda.

Les treballadores de la llar es trobaven en una situació molt precària dins del món laboral femení. Carrillo considerava que en les cases més riques veien a les criades com una mena d’esclaves, sense obviar els abusos sexuals que patien amb freqüència. En les cases de la classe mitjana es patien les mateixes vexacions, amb l’agreujant de mancar de les comoditats de les primeres. Finalment, eren unes treballadores que gaudien de molt poc temps per al descans i l’oci. Per tot això, Carrillo elogiava aquesta iniciativa de la UGT.

Aparentment, l’origen de la idea, que partia de la Casa del Poble, no era nova, ja feia dos anys que s’havia intentat, però la resposta de les treballadores havia estat molt escassa perquè desconfiaven. Però la situació havia canviat perquè, sempre segons els entrevistats, estaven acudint moltes dones perquè es creés una organització sindical, relatant a les oficines de la Casa del Poble les seves experiències laborals personals.

Els organitzadors volien que les obreres de la llar gaudissin de les millores que les lleis socials proporcionaven a la generalitat de les treballadores, com la jornada de deu hores perquè la jornada laboral de les obreres de la llar era interminable, tot el dia. Però també calia lluitar pel descans setmanal. Una altra de les reivindicacions tenia a veure amb el gaudi d’habitació pròpia, alguna cosa que no sempre ocorria. Les obreres de la llar havien de ser davant la llei com la resta dels altres treballadors.

Un dels projectes més importants era el de la creació d’una Casa-Llar per acollir a les treballadores de la llar que estiguessin a l’atur, i servís de col·laboradora de la Mutualitat Obrera. Si aquesta Mutualitat prestava als seus afiliats serveis mèdics i de farmàcia, la Casa-Llar podria també prestar serveis a treballadores malaltes o de part a la casa que es quedés sense assistenta, facilitant companyes que fessin les funcions de la malalta o parturienta en la cura de la casa. En tot cas, aquesta segona funció no era prioritària en aquells moments, davant la primera perquè era urgent procurar un llar a les treballadores a l’atur fins que trobessin feina, i no quedessin desemparades al carrer. Es volia proposar a la Cooperativa Nacional de Cases Barates “Pablo Iglesias” que construís l’edifici. L’obra es pagaria amb les quotes de les afiliades, que serien de dues pessetes mensuals. Una de les pessetes aniria al Sindicat i l’altra per sufragar la construcció.

La comissió organitzadora buscava realitzar una campanya per conscienciar a les treballadores de la llar de Madrid, ja que es calculava que podria haver-hi unes quinze mil. La mobilització passaria per difondre manifestos i organitzar actes públics (nosaltres hem estudiat en un altre treball un d’aquests mítings). Però un dels mitjans que es presumien més eficaços era el de la propaganda individual. No oblidem, en aquest sentit, la dispersió d’aquest treball. Les obreres de la llar no estaven concentrades en tallers o fàbriques, nuclis on el treball de propaganda sindical era més fàcil de desenvolupar.

Un altre projecte tenia a veure amb l’educació. Moltes de les obreres de la llar no sabien llegir ni escriure, per la qual cosa es volia obrir una escola on poguessin aprendre.

2/10/2024


Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete y recibe las últimas entradas en tu correo electrónico.

Related Posts

Leonor Plantagenet: una reina inglesa en el trono de Castilla

Marta Poza Yagüe, Universidad Complutense de Madrid En septiembre de 1170 se celebraron en Tarazona (actual provincia de Zaragoza, España) los esponsales entre Alfonso VIII, rey de Castilla, y Leonor…

Read more

«José Ingenieros, un intelectual, tal vez olvidado» por Andrés Cascio

De aquellos que vegetan moldeados por el medio «La imitación es la forma más sincera de admiración con la que puede pagar la mediocridad a la grandeza». Oscar Wilde José Ingenieros (1877–1925)…

Read more

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Los textos de Opinión

El «gran hermano» del registro de viajeros

El «gran hermano» del registro de viajeros

¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

Contracaras: los peligros de la psicología positiva

Contracaras: los peligros de la psicología positiva

Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

Amnesia, por Rosa Amor

Amnesia, por Rosa Amor

¿Para qué sirve el patriotismo en España?

¿Para qué sirve el patriotismo en España?

IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete ahora para seguir leyendo y obtener acceso al archivo completo.

Seguir leyendo

Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.