Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.

Què és la sobirania?

Eduardo Montagut

La sobirania és el poder suprem il·limitat que regeix tota societat o comunitat política. Bodin, al segle XVI, definia la sobirania com la «suprema potestas», és a dir, «el poder absolut i perpetu d’una república».

La sobirania es manifestaria en la funció de promulgar lleis, anul·lar disposicions i costums, declarar la guerra i negociar la pau. La sobirania seria inalienable i indivisible. Hobbes al següent segle, estimava que la sobirania naixia del pacte entre els individus per passar a l’Estat, personificat en el sobirà que legislaria, jutjaria, nomenaria els funcionaris, recompensaria i castigaria. Hobbes tenia un concepte pessimista de la condició humana. L’home era un llop per a l’home i es necessitaria un Estat amb poder coercitiu per evitar el suposat desordre i caos.

Als Tractats sobre el govern civil (1690) de Locke la sobirania passava a coincidir amb el poder del Parlament. Els homes pactaven en l’estat de naturalesa, però no per crear un Estat coercitiu sinó per generar un Estat que garantís els drets naturals de l’home. S’avançava cap a l’Estat liberal.

Rousseau va donar un gir major en establir que la sobirania és la suma de les voluntats individuals. La sobirania pertanyia a la nació d’on emanaven els poders. Així es recolliria a les Constitucions liberals juntament amb el principi garantista dels drets naturals. Però la voluntat nacional es restringia en la versió més moderada o conservadora del liberalisme. La sobirania, encara que fos de la nació, només era exercida per una minoria de ciutadans a través del sufragi censitari. A més, es limitaven les condicions per poder ser elegit. –Aquest liberalisme moderat va acabar per elaborar la teoria de la sobirania compartida. D’una banda, estaria la nacional, és a dir la que emanaria de la nació i, d’altra banda, la real o històrica, que tindrien els monarques, com a garants de la continuïtat històrica del país.

El liberalisme democràtic, el republicanisme i, posteriorment, el socialisme democràtic van lluitar pel sufragi universal i per una nova definició de la sobirania, veritablement popular. Tot poder estatal havia de derivar del poble i no d’una selecció del mateix en funció de les rendes pròpies. D’aquesta manera, a les democràcies actuals la sobirania és popular i és la font de la legitimitat política.


Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete y recibe las últimas entradas en tu correo electrónico.

  • Related Posts

    Errico Malatesta, el talento inquieto del pensamiento anarquista, por Andrés Cascio

    Las ideas, el libre pensamiento, sin dios ni amo. Desde la década de 1860, el anarquismo empezó a introducirse en Latinoamérica debido a las fuertes emigraciones, especialmente desde España y con…

    Read more

    Elsa Morante  (1912/1985), per Antonio Chazarra

    Aproximació, una mica subjectiva, a aquesta escriptora italiana, excèntrica, desgarrada i crítica, amb la deriva que estava prenent la cultura Des del meu punt de vista, avui en dia encara…

    Read more

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    Los textos de Opinión

    Los símbolos católicos no representan al cristianismo, polémicas de años nuevos

    Los símbolos católicos no representan al cristianismo, polémicas de años nuevos

    Año Nuevo Gregoriano: ¿Por qué los musulmanes no celebran?

    Año Nuevo Gregoriano: ¿Por qué los musulmanes no celebran?

    El Transhumanismo o el post humanismo: una visión crítica, por Andrés Cascio

    El Transhumanismo o el post humanismo: una visión crítica, por Andrés Cascio

    Oro, incienso y mirra

    Oro, incienso y mirra

    «La corrupción impide el progreso de la nación» por Abdeslam Bouteyeb

    «La corrupción impide el progreso de la nación» por Abdeslam Bouteyeb

    Las acrobacias dialécticas y juguetonas de Plauto, por Antonio Chazarra

    Las acrobacias dialécticas y juguetonas de Plauto, por Antonio Chazarra

    El «gran hermano» del registro de viajeros

    El «gran hermano» del registro de viajeros

    ¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

    ¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

    Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

    Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

    Contracaras: los peligros de la psicología positiva

    Contracaras: los peligros de la psicología positiva

    Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

    Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

    Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

    Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

    Descubre más desde Isidora Cultural

    Suscríbete ahora para seguir leyendo y obtener acceso al archivo completo.

    Seguir leyendo

    Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.