Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.

Jorge Ribalta, Premi Nacional de Fotografia 2024


El jurat ha elegit l’artista per “la seva extensa trajectòria artística, curatorial i crítica” i ha valorat especialment “la seva contribució a la revisió de la fotografia documental i la seva historiografia des de la pràctica artística, la investigació i el pensament, així com l’assentament d’una consideració del fet fotogràfic a partir de la seva història política, establint el vincle de la fotografia amb els moviments obrers, la cultura del treball i la perspectiva de classe”.

Jorge Ribalta
Jorge Ribalta ha estat guardonat amb el Premi Nacional de Fotografia, corresponent a l’any 2024, a proposta del jurat reunit avui. El premi, concedit pel Ministeri de Cultura, està dotat amb 30.000 euros.

El jurat ha elegit l’artista per “la seva extensa trajectòria artística, curatorial i crítica” i ha valorat especialment “la seva contribució a la revisió de la fotografia documental i la seva historiografia des de la pràctica artística, la investigació i el pensament, així com l’assentament d’una consideració del fet fotogràfic a partir de la seva història política, establint el vincle de la fotografia amb els moviments obrers, la cultura del treball i la perspectiva de classe”.

Així mateix, el jurat ha destacat “la seva projecció internacional des dels inicis de la seva carrera i els seus recents projectes que consagren la seva dimensió creativa, el seu rigor curatorial i la seva aportació a una mena de contra-història nacional i europea que revisa la identitat com a artefacte cultural”.

El premi va reconèixer en la seva passada edició Laia Abril, unint-se a una àmplia llista de guardonats, entre els quals es troben Cristóbal Hara, Pilar Aymerich, Ana Teresa Ortega Aznar, Montserrat Soto o Leopoldo Pomés, entre d’altres.

Biografia


Jorge Ribalta (Barcelona, 1963) és artista, investigador, editor i comissari. Amb una àmplia trajectòria, la seva primera exposició va tenir lloc a Barcelona a finals dels anys 80 i, a partir d’aquell moment, va gaudir de diverses estades als Estats Units i la seva obra va formar part de l’exposició New Photography 10, la influent selecció internacional anual d’artistes emergents que organitza The Museum of Modern Art [MoMA]. Des de llavors, la seva obra, que ha tingut diferents interessos, des de la poètica del naturalisme fins a la faceta documental, s’ha pogut veure en exposicions col·lectives i individuals tant als Estats Units com a Espanya o França. I les seves fotografies formen part de col·leccions tan rellevants com la del Museu Reina Sofia de Madrid.

A més, gran part de la seva carrera professional l’ha dedicat al comissariat d’exposicions tant d’artistes consagrats nacionals i internacionals com Manolo Laguillo, Helen Levitt o Joan Colom, així com d’exposicions col·lectives centrades en la fotografia documental i històrica, com ara Una llum dura, sense compassió. El moviment de la fotografia obrera, 1926-1939 (Museu Reina Sofia, 2011), Barcelona. La metròpolis en l’era de la fotografia, 1860-2004 (La Virreina, 2016), A Espanya. Fotografia, encàrrecs, territoris (Museu ICO, 2021), Genealogies documentals. Fotografia 1848-1917 (Museu Reina Sofia, 2022) o Una ciutat desconeguda sota la boira. Noves imatges de la Barcelona dels barris (MACBA, 2024).

Una altra de les facetes que ha desenvolupat és la de gestor cultural, com a director del Departament de Programes Públics del Museu d’Art Contemporani de Barcelona [MACBA] entre 1999 i 2009, i la d’editor de llibres de fotografia. A més, publica regularment articles a La Vanguardia, així com en diversos mitjans.

Jurat
El jurat, presidit per Isaac Sastre de Diego, director general de Patrimoni Cultural i Belles Arts del Ministeri de Cultura, i actuant com a vicepresidenta, Mercedes Roldán Sánchez, subdirectora general de Museus Estatals, ha estat format per Laia Abril Hernández, Premi Nacional de Fotografia 2023; María Santoyo Jiménez-Laiglesia, directora de PHotoESPAÑA; Valentín Vallhonrat Ghezzi, fotògraf i director artístic del Museu de la Universitat de Navarra; Nadia Arroyo Arce, directora de Cultura de Fundació MAPFRE; Angélica da Silva Santos (Angélica Dass), fotògrafa; María Jesús Díez Miguel, directora del DA2 Domus Artium 2002 de Salamanca; Gonzalo Romero de Loresecha, editor d’art; i María Oliva María Rubio, comissària i historiadora de l’art, a proposta de Mujeres e…


Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete y recibe las últimas entradas en tu correo electrónico.

Related Posts

Leonor Plantagenet: una reina inglesa en el trono de Castilla

Marta Poza Yagüe, Universidad Complutense de Madrid En septiembre de 1170 se celebraron en Tarazona (actual provincia de Zaragoza, España) los esponsales entre Alfonso VIII, rey de Castilla, y Leonor…

Read more

«José Ingenieros, un intelectual, tal vez olvidado» por Andrés Cascio

De aquellos que vegetan moldeados por el medio «La imitación es la forma más sincera de admiración con la que puede pagar la mediocridad a la grandeza». Oscar Wilde José Ingenieros (1877–1925)…

Read more

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Los textos de Opinión

El «gran hermano» del registro de viajeros

El «gran hermano» del registro de viajeros

¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

Contracaras: los peligros de la psicología positiva

Contracaras: los peligros de la psicología positiva

Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

Amnesia, por Rosa Amor

Amnesia, por Rosa Amor

¿Para qué sirve el patriotismo en España?

¿Para qué sirve el patriotismo en España?

IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete ahora para seguir leyendo y obtener acceso al archivo completo.

Seguir leyendo

Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.