Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.

Els jueus a Al-Àndalus, per Eduardo Montagut

La situació dels jueus amb l’arribada dels musulmans a la península Ibèrica va millorar clarament en relació amb la que havien patit al regne visigot, qüestió que cal tenir en compte a l’hora d’explicar el suport relatiu que van dispensar als invasors.

Els jueus van veure reconegut el dret al lliure exercici del seu culte i van conservar les seves comunitats als llocs on estaven assentats, destacant la seva presència a Còrdova, per exemple. Vivien en barris propis i separats de la població musulmana amb les seves sinagogues, encara que havien de sol·licitar un permís per aixecar-les, amb les seves pròpies lleis i autoritats, com el basi, que representava a la comunitat jueva d’un lloc davant les autoritats musulmanes. Els jueus, com els mossàrabs (cristians que van quedar als territoris musulmans), havien de pagar impostos territorials –jarach- i personals, la chizya.

Els jueus van fomentar el desenvolupament cultural i científic a Al-Àndalus, en les èpoques de tolerància. La medicina andalusina deu molt als jueus. D’altra banda, és indiscutible el floreciment de la cultura sefardita amb exemples com els del metge i rabí Maimònides o Bahya Paquda, que va escriure una obra fonamental de la mística jueva popular fins al segle XIX.

En general, la convivència a Al-Àndalus de les tres religions va ser tensa, amb èpoques d’intolerància i altres de major tolerància. L’època de les taifes va ser bastant favorable per als jueus, encara que també es van donar alguns episodis de persecució religiosa, com l’ocorregut a Granada el 1066. La situació de relativa tolerància va canviar a partir del segle XII amb l’arribada dels almoràvids i almohades, pobles del nord d’Àfrica que van intentar frenar l’avanç cristià sobre les taifes musulmanes, i que es caracteritzaven per una interpretació molt rigorosa de la religió islàmica enfront del que es venia fent a Al-Àndalus. Aquest rigorisme va afectar els mossàrabs i els jueus. Les alternatives per a aquests col·lectius passaven per la conversió a l’islam o l’emigració cap als regnes cristians. Això va ser el cas del mencionat Maimònides que va haver d’emigrar davant el fanatisme almohade.

Al regne nazarí de Granada els jueus estaven obligats a portar signes especials en la seva vestimenta per diferenciar-los dels musulmans, principalment un barret groc enfront del tradicional turbant de la resta de la població. Però els nazarís van haver de ser bastant tolerants amb els jueus. Quan va esclatar l’onada antijueva el 1391 a Castella molts jueus van emigrar a Granada, provocant un enriquiment demogràfic, professional i econòmic. Però tampoc cal exagerar el nombre de jueus al regne de Granada, ja que devia ser poc més d’un miler en vigílies de l’entrega de l’Alhambra als Reis Catòlics al gener de 1492.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *


Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete y recibe las últimas entradas en tu correo electrónico.

Related Posts

Leonor Plantagenet: una reina inglesa en el trono de Castilla

Marta Poza Yagüe, Universidad Complutense de Madrid En septiembre de 1170 se celebraron en Tarazona (actual provincia de Zaragoza, España) los esponsales entre Alfonso VIII, rey de Castilla, y Leonor…

Read more

«José Ingenieros, un intelectual, tal vez olvidado» por Andrés Cascio

De aquellos que vegetan moldeados por el medio «La imitación es la forma más sincera de admiración con la que puede pagar la mediocridad a la grandeza». Oscar Wilde José Ingenieros (1877–1925)…

Read more

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Los textos de Opinión

El «gran hermano» del registro de viajeros

El «gran hermano» del registro de viajeros

¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

Contracaras: los peligros de la psicología positiva

Contracaras: los peligros de la psicología positiva

Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

Amnesia, por Rosa Amor

Amnesia, por Rosa Amor

¿Para qué sirve el patriotismo en España?

¿Para qué sirve el patriotismo en España?

IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete ahora para seguir leyendo y obtener acceso al archivo completo.

Seguir leyendo

Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.