Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.

Cultura organitza les Jornades Espanya amb la Cultura Argentina


13/11/2024
Amb entrada lliure fins a completar aforament, es celebren del 19 al 21 de novembre en quatre espais de Madrid: el Museu Lázaro Galdiano, el Cinema Doré, el Teatre Valle-Inclán i el Museu del Romanticisme.
El programa proposa tres taules de debat en les quals participaran artistes, persones expertes i intel·lectuals d’Argentina i Espanya, seguides de projeccions, recitals poètics i concerts.


L’objectiu principal és contribuir a la visibilització i reconeixement de la creació cultural argentina en un context de dificultat especial.


També es proposa reivindicar la relació cultural històrica entre Argentina i Espanya, així com generar un espai de debat sobre polítiques culturals que fomenti la col·laboració entre ambdós països.
Les jornades es retransmetran en directe en el canal de vídeoEnllaç extern, s’obre en una nova finestra del Ministeri de Cultura.


JORNADAS Espanya amb la CULTURA argentina 19-20-21 novembre 2024
El Ministeri de Cultura impulsa les Jornades Espanya amb la Cultura Argentina, que tindran lloc del 19 al 21 de novembre en quatre espais culturals de Madrid: el Museu Lázaro Galdiano, el Cinema Doré de Filmoteca Espanyola, el Teatre Valle-Inclán Centre Dramàtic Nacional i el Museu Nacional del Romanticisme. El programa proposa tres sessions amb taules de debat en les quals participaran artistes i intel·lectuals tant argentins com espanyols, que estaran complementades amb projeccions, recitals poètics i concerts. L’assistència a les diferents activitats és lliure fins a completar aforament i, a més, podran seguir-se en directe en el canal de vídeoEnllaç extern, s’obre en una nova finestra del Ministeri de Cultura.

Aquest fòrum, que organitza la Subdirecció General de Relacions Internacionals i Unió Europea, neix amb un triple objectiu: contribuir a la visibilització i reconeixement de la creació cultural argentina en un context de dificultat especial; reivindicar la relació cultural històrica entre Argentina i Espanya; així com generar un espai de debat sobre polítiques culturals que contribueixi a generar estratègies de col·laboració, des de diferents àmbits, entre ambdós països. I, per tant, s’emmarquen en la línia de treball que desenvolupa el Ministeri de Cultura d’Espanya a favor del reforçament de les polítiques públiques culturals com a garants dels drets culturals, favorecedores de les condicions materials per a la producció artística i cultural, però també en defensa de la llibertat de creació i expressió.

‘La construcció del discurs públic: feminismes i censura’ Les jornades, en la inauguració de les quals està previst que participi el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, s’iniciaran al saló d’actes del Museu Lázaro Galdiano el dimarts 19 de novembre a les 18:30 hores. La primera taula de debat, titulada ‘La construcció del discurs públic: feminismes i censura’, comptarà amb la participació de la periodista i activista argentina especialitzada en igualtat de gènere Luciana Peker; la periodista de Futurock Julia Mengolini; la periodista i activista espanyola Andrea Momoitio; i Ximena Tordini, editora de la revista de política i cultura argentina ‘Crisis’. Amb la periodista Laura Aznar com a moderadora, abordaran la importància de la diversitat de veus, dels feminismes en l’agenda social i com s’ha constituït en un blanc d’atacs i censura per part de forces polítiques d’extrema dreta.

El tancament del primer dia recupera la poesia i la paraula com a eina de subversió, amb un recital a càrrec d’Irene Escolar, Israel Elejalde, Jazmín Stuart i Claudio Tolcachir, amb la conducció de l’actriu Alejandra Flechner.

‘El teatre a debat: Producció i resistències en la creació teatral’ ‘El teatre a debat: Producció i resistències en la creació teatral’ serà el títol de la taula de la segona jornada, que tindrà lloc el 20 de novembre a les 17:30 hores a la Sala Mirlo Blanco del Teatre Valle-Inclán – Centre Dramàtic Nacional. En aquesta trobada es dialogarà sobre el paper de les polítiques públiques en la creació cultural i com els espais de creació autònoms poden generar estratègies de resistència per abordar contextos complexos i com, en definitiva, l’art sempre preval i troba la manera de seguir creant.

La taula, moderada pel periodista Pablo Caruana, comptarà amb la participació de Fernanda Orazi, actriu, directora teatral i docent argentina afincada a Madrid; l’actriu i directora executiva del Consell de Teatre Independent de la Província de Buenos Aires, Aldana Illan; l’actriu, directora, dramaturga i professora argentina Lorena Vega; l’artista argentí de teatre, literatura i música Ariel Farace; María Hernández, actriu i creadora que desenvolupa la seva carrera entre Espanya i Argentina; Natalia Alvarez Simó, directora artística del Centre de Cultura Contemporània Condeduque; i el director de producció de teatre i dansa espanyol Jordi Buxó, també integrant de l’equip de Teatre Kamikaze.

Posteriorment, en el marc de ‘Cultura amb memòria’ del Ministeri de Cultura, es projectarà ‘Argentina 1985’ al Cinema Doré, la sala de projeccions de Filmoteca Espanyola. La pel·lícula, Premi del Públic del Festival de Sant Sebastià i candidata a l’Oscar Internacional, està basada en fets reals: recrea el judici a les juntes militars argentines pels segrestos, tortures i assassinats de milers de persones durant la dictadura militar. Al terme, es realitzarà un col·loqui amb una de les seves protagonistes, l’actriu argentina Alejandra Flechner; acompanyada de la directora espanyola Tània Balló, impulsora del projecte transmèdia ‘Les Sinsombrero’; i un nét recuperat per les Àvies de Plaza de Mayo, l’activista pels drets humans Manuel Gonçalves Granada, que també explicarà com la cultura ha estat una eina clau per a la cerca de la identitat i la memòria argentina.

‘La creació social i l’activisme cultural’ La tercera sessió estarà dedicada a les arts plàstiques i la fotografia. Amb el títol ‘La creació social i l’activisme cultural’, la taula de debat plantejarà el 21 de novembre a les 18:30 hores al Museu Nacional del Romanticisme, com la cultura contribueix a reflectir la situació social que impera en cada moment com a canal d’expressió, així com a generar consciència social i canvis positius a partir d’aquesta conscienciació.

Cora Gamarnik, coordinadora de l’Àrea d’Estudis sobre Fotografia de la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de Buenos Aires; Gabriela Bettini, artista multidisciplinària hispano-argentina que treballa amb pintura, dibuix, vídeo i instal·lació; Marcela Perelman, directora de l’Àrea d’Investigació del Centre d’Estudis Legals i Socials de la Universitat de Buenos Aires; i el fotògraf i artista espanyol Nicolás Combarro, moderats per Marina Avia, responsable d’Exhibicions i Programes Púb

lics de TBA21, seran els protagonistes d’aquest últim diàleg.

El tancament de les jornades tindrà lloc a les 20:00 hores amb l’actuació musical de Susy Shock, escriptora i artista que reinterpretarà i crearà música folklòrica i tangos reivindicant la diversitat, la identitat trans i sud-americana, juntament amb Emilia i Pablo, artistes xilens afincats a Espanya que hibriden el folclore llatinoamericà i el flamenc; Amparo Sánchez, pionera de la música fusió espanyola amb Amparanoia; i Malena D’Alessio, pionera del rap en Argentina i Lationoamèrica.


Descubre más desde Isidora Cultural

Suscríbete y recibe las últimas entradas en tu correo electrónico.

  • Related Posts

    Leonor Plantagenet: una reina inglesa en el trono de Castilla

    Marta Poza Yagüe, Universidad Complutense de Madrid En septiembre de 1170 se celebraron en Tarazona (actual provincia de Zaragoza, España) los esponsales entre Alfonso VIII, rey de Castilla, y Leonor…

    Read more

    «José Ingenieros, un intelectual, tal vez olvidado» por Andrés Cascio

    De aquellos que vegetan moldeados por el medio «La imitación es la forma más sincera de admiración con la que puede pagar la mediocridad a la grandeza». Oscar Wilde José Ingenieros (1877–1925)…

    Read more

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    Los textos de Opinión

    El «gran hermano» del registro de viajeros

    El «gran hermano» del registro de viajeros

    ¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

    ¿Por qué es necesaria la socialdemocracia?: la vigencia del estado del bienestar, por Eduardo Montagut

    Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

    Las críticas veladas de «Au moulin de la galette», un oleo sobre lienzo de Ramón Casas (1866-1932)

    Contracaras: los peligros de la psicología positiva

    Contracaras: los peligros de la psicología positiva

    Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

    Fraseología y código restringido: pilares en el dominio del español

    Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

    Temu y el desafío ético: cumplimiento de los derechos del consumidor en grandes plataformas digitales

    El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

    El universo del Principito, una reflexión sobre la odisea espiritual del migrante, por Rosa Amor

    Amnesia, por Rosa Amor

    Amnesia, por Rosa Amor

    ¿Para qué sirve el patriotismo en España?

    ¿Para qué sirve el patriotismo en España?

    IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

    IA y el futuro del trabajo: navegando entre la promesa de progreso y el desafío de la equidad

    Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

    Los días cotidianos, el fígaro aniquilador, vericuetos, por Rosa Amor del Olmo

    ¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

    ¿Quién es hoy samaritano y quién judío?, por Rosa Amor

    Descubre más desde Isidora Cultural

    Suscríbete ahora para seguir leyendo y obtener acceso al archivo completo.

    Seguir leyendo

    Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.